Wednesday, June 25, 2014

Memoir PBAKL 2014 - Part 1

Teks: D' Rauna Gallery
Foto: Koleksi Peribadi


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Hello pembaca semua...

Apa khabar? Nak baca tak tentang PBAKL 2014 yang lalu? Mesti nak kan...? Hehe... post ni sepatutnya dah lama dibuat tapi as usual, masa selalu mencemburui saya. Cewahh... tapi saya tetap nak post juga kat sini sebab ada banyak benda yang menarik untuk dikongsi.

PBAKL 2014 macam biasa diadakan di PWTC, pada 24 April hingga 4 Mei yang lalu. Seperti biasa, saya akan join pada minggu pertama. Kali ni saya pergi sekejap sahaja, 2 hari saja. First day tu, sebelah paginya saya menghadiri Majlis Pelancaran Novel Terbaru Siti Rosmizah iaitu novel Cukup Derita Itu. Habis sahaja majlis tersebut, we all pun bergegas ke PWTC dan persinggahan pertama sudah tentulah booth Kumpulan Media Karangkraf.

Oleh sebab kami dah prepare awal2 iltinerary (jangan tak tahu, pi pesta buku pun ada iltinerary tau;) so kami mmg dah tahu nak jumpa penulis yang mana satu. Yes, kak Anis Ayuni. Oleh sebab sesi bertemu penulis hampir tamat (sampai 2.30pm jer) so kami pun mesej kak Anis siap2 minta tunggu. Hehe... kelas kan Jah... Sampai jer terus cari novel terbaru beliau bertajuk Pandora Buat Insyirah. Terus bayar dan terus amik tandatangan k.Anis. Siap dapat gift comel lagi dari Guilin. Thanks k.Anis...


Lepas tu we all pun terus menuju ke bahagian langganan. Ni aktiviti wajib pada setiap tahun. Setiap langganan majalah akan direnew di pesta buku. Memang tarikh akhir langganan jatuh pada setiap kali pesta buku pun.... tu yang tiap kali pesta buku tiap kali tu lah juga pi renew. Best tau renew kat pesta buku sebab kita boleh pilih hadiah apa yang kita nak. Kali ni bukan sahaja renew majalah sedia ada tapi siap tambah langganan untuk majalah baru. We all langgan majalah SDK, Majalah Nur, Hijabista dan e-baca. Best sangat hadiah yang we all dapat. Yang paling best hadiah daripada SDK iaitu periuk ajaib. Memang tiap2 hari masak guna periuk tu. Kelas... hehe. Tak caya cer tengok kat bawah ;)



Selesai urusan langganan, we all pun mulakan operasi membelek buku+novel+majalah daripada Karangkraf, Alaf21, Buku Prima dan Karya Bestari. Pelbagai jenis buku disambar, buku baru, buku lama, set buku resepi harga runtuh pun ada tau. memang best sangat.

Selesai urusan hari pertama di booth Karangkraf, we all pergi makan dulu. Memang lapar sangat, tak sempat lunch lagi. Semestinya cafe kat PWTC jer. Kalau u all nak tahu, kat PWTC ni suma ada. Kemudahan surau juga sangat selesa. So tak perlu keluar jauh-jauh. Saya makan nasi lemak dan mee goreng bersama milo ais... cukup mengenyangkan. Nasi lemak dia sedap sangat dan pedas. Sebungkus tak cukup. Saya makan 2 bungkus :)


Perjalanan diteruskan dari satu booth ke satu booth. Memandangkan masa amat terhad (sebab ceq Miza kita nak kna balik Penang malam tu juga) so we all tak singgah satu2 booth tu lama2 sangat. Cepat2 pilih dan terus bayar. Booth favourite ke-2 yang wajib singgah adalah booth Berita Publishing. Kat sini pun we all renew langganan untuk majalah Anjung Seri. Hadiah pun boleh pilih dan setiap tahun we all akan pilih hadiah barang2 dari Luminarc. Set periuk dan pinggan mangkuk daripada Luminarc memang best.

Masa ronda2 tu, we all sempat singgah booth Lejen Press dan bergambar dengan novelis Nami Cob Nobbler. Ni first time jumpa dia. Antara novel beliau yang saya dah beli ialah Awek Chuck Taylor dan Lelaki Eksistensial. Sempat juga chat ngan beliau dan tanya macamana dia dapat idea untuk menulis novel. Sebab bila tengok dia macam tak caya dia dah tulis beberapa buah novel. Hehe... ha... jangan pandang sebelah mata tao...


Sebelum balik ke hotel, we all singgah balik kat Karangkraf sebab ceq Miza tetiba nak langgan majalah lain pula. So sementara tunggu dia, saya pun ronda2 lah kat booth karangkraf tu. Tiba-tiba ternampak kelibat novelis Murni Aqila yang sedang berjalan keluar. Apa lagi, saya pun stop kan dia. Ingat senang ke nak jumpa novelis ni kan... Novel terbaru beliau berjudul Awak Jangan Nakal saya dah beli. So terus minta tandatangan dan posing sakan. Dia baik sangat tau dan friendly. Bila berbual tu rasa macam dah kenal lama.


Okay, time is up. So berakhirlah sudah perjalanan kami ke pesta buku pada hari itu. Dah cukup letih, dari pagi sehingga lewat petang. Balik bilik dan bersihkan diri, pastu terus amik LRT antar ceq Miza kita balik Penang. Saya tak balik lagi sebab flight saya hari Isnin. So saya akan terus mengembara, nantikan cerita pengembaraan saya Part 2 di PBAKL 2014.

Adios.

~wit♥~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...